பித்தா பிறை சூடீ----PiththA piRai sUDi
பித்தா பிறை சூடீ----PiththA piRai sUDi
Composer: SundaramUrthy nAyanAr
paN: indaLam பண்: இந்தளம்
tirumuRai 7.1 (tiruveNNai nallUr shrine)
The Carnatic rAgam “hindOLam” and the HindustAni rAgam MAlkauns, were known in ancient times in Thamizh isai as a paN (பண்) or tune called indaLam (இந்தளம்). It was a designated melody for the land classified as marutam (வயல்) which is mostly cultivable farmland surrounded by ponds, and streams. Likewise the other landscapes such as mountains, forests, seashores, and deserts also had designated tunes characteristic of the landscape in question.
The so-called paN-isai (பண் இசை) has been in vogue for almost 2000 years. The sangam literature in the beginning of first millennium CE mentions the features of paN isai. One of the five epic poetries in Thamizh, Silappadikaram, gives extensive details of music and dance and the specific features. There is a total of 103 paNs known and 24 of them were handled in tEvAram songs. They all have been equated with modern Carnatic music rAgams. Please refer to the references given at the end. To give some examples: paN takkEsi -à. KAmbOji, paN naTTapADai -à nATTai, paN kuRinji -à HarikAkambOji, paN kausikam---à Bhairavi, paN pazhampanchuram -à SankarAbharaNam, paN mEgarAgakuRinji -à nIlAmbari.
PaN isai also has what are known as swarams, kural, tuttam, kaikkiLai, uzhai, iLi, viLari, and tAram corresponding to the swarams in Carnatic music sa, ri, ga, ma, pa, da, ni, respectively. Let us look at the tEvAram songs of SundaramUrthy nAyanAr in the paN indaLam (rAgam: hindOLam) below. We select 3 songs out of the first patigam (decad) on the tiruveNNainallUr shrine. In all Sundarar sang a total of 1011 songs on various Shiva shrines in Thamizh country. You can get all the song lyrics in Thamizh script here
Composer’s Bio: Sundarar was born in the town called tirunAvalUr to SaDaiyanAr and isaignAniyAr in the community of devotees of lord Shiva. His given name was nambiyArUrAn. He got the name Sundarar as a result of his being extremely handsome. When, as a child, he was playing in the street the local king of the tirumunaippADi country (middle Thamizh country) saw him and requested his parents that he be brought up in his palace. Sundarar learnt all arts under the king’s guardianship.
When he got to marriageable age (15 years old), his biological parents arranged to get him married to a girl who was the daughter of a devotee of lord shiva. On the wedding day an old man showed up and stopped the wedding claiming that Sundarar was his slave and he should come with him. He produced a palm leaf document as evidence. Sundarar ridiculed the old man as a lunatic and refused to go with the old man. However, the old man prevailed and took him to the temple in the next town. After Sundarar went into the temple sanctum following the old man, the old man disappeared. Then Sundarar realized that it was lord Shiva who came in the guise of the old man in order to guide him along. He then sang his very first song in praise of the lord, “pittA piRai sUDi…” (as a mark of calling the old man a lunatic. Pittan means lunatic in Thamizh).
பித்தாபிறை சூடீபெரு
மானே அருளாளா
எத்தான்மற வாதேநினைக்
கின்றேன்மனத் துன்னை
வைத்தாய்பெண்ணைத் தென்பால் வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
அத்தாஉனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே. 1
நாயேன்பல நாளும்நினைப்
பின்றிமனத் துன்னைப்
பேயாய்த்திரிந் தெய்த்தேன்பெற
லாகாவருள் பெற்றேன்
வேயார்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
ஆயாஉனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே. 2
மன்னேமற வாதேநினைக்
கின்றேன்மனத் துன்னைப்
பொன்னேமணி தானேவயி
ரம்மேபொரு துந்தி
மின்னார்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
அன்னேஉனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே. 3
முடியேன்இனிப் பிறவேன்பெறின்
மூவேன்பெற்றம் ஊர்தீ
கொடியேன்பல பொய்யேஉரைப்
பேனைக்குறிக் கொள்நீ
செடியார்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
அடிகேளுனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே. 4
பாதம்பணி வார்கள்பெறும்
பண்டம்மது பணியாய்
ஆதன்பொருள் ஆனேன்அறி
வில்லேன் அருளாளா
தாதார்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
ஆதீஉனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே 5
தண்ணார்மதி சூடீதழல்
போலும்திரு மேனீ
எண்ணார்புரம் மூன்றும்எரி
உண்ணநகை செய்தாய்
மண்ணார்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
அண்ணாஉனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே 6
ஊனாய்உயிர் ஆனாய்உடல்
ஆனாய்உல கானாய்
வானாய்நிலன் ஆனாய்கடல்
ஆனாய்மலை ஆனாய்
தேனார்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
ஆனாய்உனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே. 7
ஏற்றார்புரம் மூன்றும்எரி
உண்ணச்சிலை தொட்டாய்
தேற்றாதன சொல்லித்திரி
வேனோசெக்கர் வானீர்
ஏற்றாய்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
ஆற்றாயுனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே. 8
மழுவாள்வலன் ஏந்தீமறை
ஓதீமங்கை பங்கா
தொழுவார்அவர் துயர்ஆயின
தீர்த்தல்உன தொழிலே
செழுவார்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
அழகாஉனக் காளாயினி
அல்லேன்எனல் ஆமே. 9
காரூர்புனல் எய்திக்கரை
கல்லித்திரைக் கையால்
பாரூர்புகழ் எய்தித்திகழ்
பன்மாமணி உந்திச்
சீரூர்பெண்ணைத் தென்பால்வெண்ணெய்
நல்லூர் அருட்டுறையுள்
ஆரூரன்எம் பெருமாற்காள்
அல்லேன்எனல் ஆமே. 10
No comments:
Post a Comment